کامیون کمپرسی و همه چیز درباره آن

امروه با کم شدن میزان بار ها و افزایش یافتن خودرو های شاغل در بخش حمل و نقل جاده ای، یکی از پر فروش ترین و پرکاربرد ترین ماشین سنگین در کشور مربوط به مدل های مختلف کامیون کمپرسی می باشد. دلیل آن هم در این است که معدن های متنوع و بسیاری در کشور وجود دارد که بکمپرسی برای آن ها کاربرد بسیاری دارد.

کمپرسی چیست؟

ماشین های کمپرسی یا «Dump Truck» مدلی از کامیون ها می باشد که بر روی بخش عقبی آن اتاقکی با ظرفیت مشخص قرار گرفته است. از این اتاقک برای حمل و نقل مصالح مختلف ساختمانی، قطعات مختلف، خاک برداری در معادن یا گود برداری و نخاله های ساختمانی استفاده می شود.

از جمله کاربرد های دیگری که از کامیون کمپرسی می شود می توان به حمل و نقل شن و ماسه، حمل خاک، انواع سنگ ریزه، آسفالت، گچ و … اشاره کرد.

نحوه عملکرد آن ها به این شکل است که از مکانیزم تخلیه بار کمک می گیرند که این یعنی بازو های هیدرولیکی که در کفه پشتی به وسیله ی پیستون کمپرسور را بلند کرده و اقدام به تخلیه بار می کند.

یکی از برند های با کیفیت که له تولید کامیون های کمپرسی مشغول است رنو می باشد، این شرکت در فرانسه قرار دارد اما در ایران نیز نمایندگی هایی دارد و به ارائه محصولات مشغول است.

شرکت سایپا دیزل هم از نمایندگان ارائه کامیون کمپرسی در ایران می باشد که زیر نظر کمپانی رنو می باشد.

تاریخچه کامیون کمپرسی مربوط به چه زمانی است؟

اولین کامیون کمپرسی ساخته شده مربوط به سال ۱۸۹۶ و در غرب اروپا می باشد، در آن زمان با توسه شرکت تورنیکرافت اولین کامیون بخار همراه با قابلیت تخلیه بار ساخته شد.

پس از آن اولین کامیون کمپرسی موتوری در کشور ایالات متحده آمریکا ساخته شد که در ساخت آن شرکت های تجهیزاتی کوچکی مثل  Fruehauf,Galion Buggy Co,Lauth-Juergensنقش داشتند و در نهایت توسط دیگر شرکت های مرتبط با این خودرو ها در سال ۱۹۱۰ به بازار ارائه شد.

امروه کمپرسی ها دارای پیشرفت های بسیاری شده اند و از اجزای پر کاربرد تری در ساخت آن ها استفاده می شود؛ قسمت های مهم و پرکاربردی که در آن ها قرار دارد عبارت است از:

  • کابین
  • اتاقک حمل مصالح
  • شاسی ها
  • تایر ها
  • ترمز های خلا
  • سیستم هیدرولیکی
  • فنر ها

ارتفاع کمپرسی ها چه قدر است؟

کامیون های کمپرسی دارای مدل های مختلف بسیار زیادی می باشند بنابراین ارتفاع، حجم و اندازه در هر یک از آن ها با دیگری دارای تفاوت است. معیار بررسی که برای آن ها استفاده می شود ارتفاع از کف تا لبه و ارتفاع از زمین می باشد.

به طور مثال یک کمپرسی ۶ چرخ از زمین تا لبه بین ۱.۴۵ تا ۱.۶۵ متر است در حالی که یک کمپرسی ۴۰ فوت دارای ارتفاعی بین ۱.۷ تا ۱.۸ متر می باشد.

اما چرا باید به موضوع ارتفاع پرداخت؟ زیرا یکی از مهم ترین معیار هایی که برای به دست آوردن میزان ظرفیت کمپرسی ها استفاده می شود مربوط به ارتفاع است. اصولا به این شکل است که هر کمپرسی که دارای ارتفاع بیشتری باشد یعنی مقدار بیشتری بار درون آن قرار می گیرد و اتاقک آن دارای ظرفیت بیشتری است. این طراحی بر حسب قدرت موتور کابین نیز در نظر گرفته می شود.